• Imprimeix

Publicitat de medicaments

La publicitat de medicaments compren tota activitat informativa que té per finalitat promoure de forma directa o indirecta la prescripció, dispensació, venda o consum de medicaments. 

Tots els medicaments de venda sense recepta mèdica poden ser publicitats a la ciutadania. Per contra, no ho poden ser els medicaments psicòtrops i estupefaents, així com aquells medicaments que siguin finançats amb fons públics.

Tota publicitat dirigida al ciutadà ha d’especificar clarament que es tracta d’un medicament, convidant expressament a llegir detingudament les instruccions del prospecte i a consultar al farmacèutic.

Publicitat

Mitjans audiovisuals

La publicitat es pot dur a terme a través de múltiples mitjans:

  • Audiovisuals (ràdio, TV, etc.)
  • On-line (banners, premsa digital, etc.)
  • Impresos (diaris, revistes, fullets)
  • Oficines de farmàcia (expositors, elements decoratius, etc.)
  • Exteriors (marquesines, panells, etc.)

 

La publicitat ha de realitzar-se de manera que resulti evident el caràcter publicitari del missatge. En cap cas la publicitat pot:

  • Exagerar el que s’espera del medicament.
  • Induir a un ús indiscriminat, innecessari, incorrecte o inadequat.
  • Equiparar el medicament a un producte alimentari, cosmètic o qualsevol altre producte de consum.
  • Suggerir que amb l’ús del medicament es pot demorar o evitar la consulta a un professional sanitari, o atribuir a la consulta mèdica o la intervenció quirúrgica un caràcter superflu.
  • Descriure només els beneficis del medicament i ometre els riscos associats al seu ús.
  • Suggerir que el seu efecte està assegurat, que no té efectes secundaris o que és superior o igual a d’altres medicaments o tractaments.
  • Anar dirigit a infants.
  • Suggerir o indicar que el seu ús potencia el rendiment esportiu.
  • Fer referència a una recomanació feta per científics, professionals de la salut o d’altres persones que, per la seva notorietat, puguin incitar al consum del medicament.
  • Suggerir que la seguretat o eficàcia del medicaments es deu a tractar-se d’una substància natural.
  • Induir, mitjançant una descripció o representació detallada de l’anamnesi, a un fals autodiagnòstic.
  • Suggerir que la salut pot millorar amb l’ús del medicament, o es pot veure afectada si no s’utilitza.
  • Referir-se de forma abusiva, alarmant o enganyosa a testimonis de curació.
  • Utilitzar de forma abusiva, alarmant o enganyosa representacions visuals de les alteracions del cos produïdes per malalties o lesions, o de l’acció del medicament en el cos o parts d’ell.

 

Data d'actualització:  19.01.2015