• Imprimeix

Com evitar una intoxicació

A les llars hi ha diverses substàncies capaces de produir una intoxicació. Les principals són els medicaments, l’alcohol i els productes de neteja. No hem d’oblidar altres productes com piles, coles, pintures o tintes de bolígrafs i plomes. Les intoxicacions accidentals es produeixen amb major freqüència en nens entre 1 i 3 anys perquè a aquesta edat tenen ja certa autonomia de moviments. La causa més freqüent d’intoxicació són els fàrmacs, seguits dels productes domèstics.
 
Una tercera part de les intoxicacions són causades per fàrmacs analgèsics i antitèrmics, especialment per paracetamol, ja que estan presents a quasi bé totes les farmacioles i acostumen a tenir un sabor agradable molt atractiu per als infants. També són freqüents intoxicacions per medicaments dels seus pares o avis.
Les intoxicacions son probablement l'accident infantil més fàcilment evitable si s'adopten una sèrie de precaucions mínimes a la llar:
  • No acumuleu molts medicaments a casa: algun per a la febre, o el dolor i els que necessiti algun membre de la família per a tractar una malaltia crònica (diabetis, tensió alta, etc.).
  • Conserveu sempre el medicament en el seu envàs original i amb el seu corresponent prospecte.
  • Guardeu els medicaments fora de l'abast dels nens (mai en la tauleta de nit i vigileu llocs accessibles com les bosses de mà, els armaris oberts i la nevera).
  • Quan finalitzi el tractament amb un medicament, no guardeu la resta. Podeu dur-lo als punts de recollida de medicaments de la farmàcia (Punt SIGRE).
  • Eduqueu als nens sobre la utilitat dels medicaments i mai els compareu amb llaminadures.
  • Eviteu prendre els medicaments davant dels nens si no voleu que després us imitin.
  • Determinades situacions familiars i socials poden afavorir les intoxicacions: estrès dels pares, manca d’atenció, etc.
  • No automediqueu als nens i mai els administreu especialitats d'adults.
  • Conserveu per escrit (pel vostre metge o metgessa) les dosis dels medicaments.
  • Escolliu, assessorats pel vostre metge o farmacèutic, els preparats més adequats per a evitar intoxicacions: taps de seguretat, orificis de sortida estrets... Si pot ser, no trieu presentacions de colors cridaners (vermell) i de molt volum. Sempre és preferible que vagin en sobres individualitzats.
  • Si heu de prendre medicaments per la nit, enceneu el llum quan ho feu per tal d'assegurar-vos que preneu el medicament correcte i la dosi corresponent.

 

Intoxicacions per altres productes

  • Emmagatzemeu els productes de neteja fora de l'abast dels nens. Si ho feu a sota l’aigüera, col·loqueu un tancament de seguretat en l'armari.
  • No guardeu productes de neteja fora del seu recipient original, i si ho heu de fer, no utilitzeu tasses o flascons que utilitzeu normalment per guardar aliments (per exemple, lleixiu o dissolvents en una ampolla d'aigua).
  • Si és possible, trieu productes amb tap de seguretat.

Els símptomes d'una intoxicació poden aparèixer amb retard (per exemple en la intoxicació per paracetamol) i en ocasions massa tard. S'ha d'estar atent a qualsevol signe d'avís. Els més comuns són:

  • Taques estranyes en la pell o la roba, cremades al voltant de la boca i la llengua.
  • Olor anormal o estrany. Pudor de l’alè en el nen.
  • Canvis de comportament com: somnolència, mal de panxa, hiperactivitat o irritabilitat.
  • Pupil·les dilatades o contretes.
  • Trastorns en la visió (visió doble o taques en la visió)
  • Aparició de nàusees o vòmits sense altre explicació.
  • Envasos de medicaments o productes perillosos oberts i parcial o totalment buits.
  • Conserveu la tranquil·litat.
  • Si la ingesta ha estat molt petita truqueu al Servei d'Informació Toxicològica (Tel. 915 620 420) que funciona les 24 hores del dia i seguiu les seves instruccions.
  • Si el nen ha ingerit una substància altament tòxica (mireu què diu l’embalatge o el prospecte) o bé una gran quantitat de medicament: un volum de xarop superior a la dosi habitual que li correspon al nen o ha pres una medicament per a adults, és important acudir directament al Servei d'Urgències de l'hospital més proper.
  • Identifiqueu la substància, valoreu quina quantitat ha pres, guardeu el sobre o el recipient on estava la substància emmagatzemada i recordeu l'hora aproximada de la ingesta.
  • En el cas que la persona vomiti, guardeu el material ja que podria ajudar a identificar l'agent causal.
  • No intenteu provocar el vòmit (sobre tot en casos de càustics o corrosius: lleixiu, salfumant…), ni administreu líquids, com per exemple llet, sense instruccions del metge o metgessa.
  • Si el tòxic ha entrat en contacte amb els ulls, no poseu col·liris ni pomades. S'han de rentar immediatament amb aigua corrent abundant i amb les parpelles obertes per aconseguir que l’aigua arrossegui el producte, durant 10-15 minuts.
  • Si el tòxic ha entrat en contacte amb la pell o les mucoses, renteu immediatament la zona amb aigua abundant per arrossegar el producte, durant 10-20 minuts. 
  1. Mintegui S, Benito J, Vázquez MA, Fernández A, Gortázar P, Grau G. Intoxicaciones en urgencias: cambios epidemiológicos en los últimos 10 años. An Esp Pediatr. 2002;56:23-9.
  2. Fernández A, Mintegui S, Martínez MJ. Intoxicación por paracetamol en menores de 6 meses: error de dosificación. An Pediatr. 2004;60:177-9.
  3. Mora A, Huidobro B, Peñalba A, y Vazquez P. Productos de higiene infantil: la importancia de un correcto etiquetado. An Pediatr. 2007;66:313-28.
  4. Pou I, Fernández J. Prevención de las intoxicaciones infantiles. En: Mintegui S, coordinador. Manual de intoxicaciones en pediatría. 1ª. Ed. Madrid: Ergón;2003. P. 373-9.

 

Raquel Aguilar Salmeron
Servei de Farmàcia
Hospital Universitari Josep Trueta de Girona

Data d'actualització:  27.04.2011