• Imprimeix

Alteracions de les formes farmacèutiques de la medicació per a la gent gran

Les dificultats en la deglució poden causar problemes en la farmacoteràpia, especialment en pacients polimedicats

10/12/2018 09:12
imatge

S’estima que un de cada cinc pacients geriàtrics presenten disfàgia i, per tant, poden presentar dificultats en empassar-se medicació en forma de pastilles o càpsules

Sovint, per facilitar la deglució, es tritura la medicació, però cal tenir present que l’estabilitat i biodisponibilitat del medicament pot canviar només pel simple fet d’aixafar-la, convertir-la en solució líquida o barrejar-la amb menjar, per exemple. Si la persona no pot deglutir formes sòlides de medicació, s’ha de canviar a una altra forma de dosificació comercialitzada o en cas que sigui possible la dilució, o comprovar si existeix un altre fàrmac de la mateixa classe en una altra forma farmacèutica, entre d’altres mesures.

Alguns estudis, reporten que entre un 23-96% dels pacients prenen la medicació barrejada amb alguna beguda o menjar, sovint per emmascarar el sabor. En diluir-la, per exemple amb mel, pot causar problemes dentals i afectar el control glucèmic. A més, la modificació de la forma farmacèutica pot alterar el pH, i en conseqüència, podria alterar l’efecte terapèutic del fàrmac. També, aquest fet, pot donar-se sense que el professional prescriptor en tingui coneixement i pot tenir implicacions per a la salut del pacient.

Cal  tenir en compte que la modificació de la forma farmacèutica por tenir efectes clínics adversos, a més d’implicacions legals, per a aquells pacients amb disfàgia, per tant, cal adequar el seu tractament a una forma farmacèutica alternativa i tenir en consideració que l’estabilitat i la seguretat del fàrmac poden veure’s compromeses en realitzar qualsevol manipulació de la seva forma autoritzada.

S’estima que un de cada cinc pacients geriàtrics presenten disfàgia i, per tant, poden presentar dificultats en empassar-se medicació en forma de pastilles o càpsules