• Imprimeix

Cal que visiti el metge d’atenció primària? Aplicació mòbil per a telèfons intel·ligents

Aplicacions mòbils aconsellen al pacient sobre si és idoni o no que visiti el seu metge

19/07/2018 10:07
imatge

En alguns països, a l’atenció primària,  existeixen les visites mèdiques fora de l’horari d’atenció habitual. El nombre de persones que les fan servir va en augment. No obstant, la gran part d’aquestes visites no tenen caràcter urgent i, per exemple, al Regne Unit, un 41-60% es consideren innecessàries.

A Holanda i d’altres països, les visites de triatge telefòniques amb un professional d’infermeria tenen un paper clau en l’organització de consultes fora de l’horari habitual. Si la consulta no es considera necessària, se li indica al pacient què cal fer i se li expliquen els símptomes que cal vigilar.

L’app  (en anglès, Should I see a doctor?) avalua els símptomes del pacient preguntant quina àrea corporal es veu afectada i seleccionant entre els símptomes que es mostren i, de vegades, es complementa amb escales de dolor i la presència de símptomes d’alarma. El pacient, finalment, rep alguns d’aquests missatges:

  • Contactar amb el metge, fora o dins d’horari habitual
  • Consell sobre la seva malaltia o canvis d’estil de vida
  • Consell sobre què cal que continuï vigilant

Des del seu llançament, s’ha descarregat unes 200.000 vegades, i s’ha fet una enquesta a prop de 4.500 dels seus usuaris. D’aquests, a 126 se’ls va contactar el mateix dia que feien servir l’app i per a la mateixa consulta. Les consultes més realitzades són sobre dolor abdominal, consultes dermatològiques i tos. En un 58% dels casos, l’app va aconsellar visitar el metge. En un 11% dels casos, l’app va aconsellar no visitar el metge, quan la valoració del professional d’infermeria hauria estat fer una visita. La majoria dels usuaris es van mostrar satisfets amb l’app i un 65% van seguir les seves recomanacions.

Per tant, les eines d’autotriatge poden ser cost-efectives, dirigeixen les visites mèdiques i apoderen el pacient per a la seva autocura. Calen, però, eines que regulin l’àmbit de la salut digital i més estudis per avaluar els resultats en salut